Tipy pro bezpečnější jízdu a vlastnosti pneumatik

Neměli bychom zapomínat, že stav pneumatik je klíčovou proměnou v rovnici vyjadřující bezpečnou jízdu. Proto je důležité správně se o ně starat a pravidelně kontrolovat jejich kondici. Víte, co znamenají označení na jednotlivých pneumatikách? Jak správně měřit tlak a chránit je před vnějšími vlivy? Znáte hloubku svého dezénu a důvody, proč měnit letní pneu za zimní? Odpovědi najdete v tomto článku.

Označení pneumatik

Určitě jste si už na svých pneumatikách všimli několika různých čísel a písmen. Dozvíte se z nich spoustu informací, které jsou pro výběr pneumatiky klíčové. Nejdůležitějšími vlastnostmi jsou šířka, profil a průměr. (Značení může vypadat například takto: 245/55 R19) Následuje rychlostní index, který udává, pro jakou maximální rychlost je pneumatika určená a nosnostní index, který nám řekne, jakou zátěž pneumatika zvládne. Podrobnější informace o značení pneumatik najdete třeba tady.

Tlak v pneumatikách

Mít správně nahuštěno je zásadní pro bezpečnosti i dobrou hospodárnost vašeho vozu. Tlak v pneumatikách je proto nutné pravidelně kontrolovat. Očima klidně před každou jízdou a měřením nejlépe jednou za měsíc. Důležité je kontrolovat tlak pneumatiky takzvaně za studena, aby pneumatika nebyla moc zahřátá. To by mohlo výsledek zkreslovat.

S tlakem v pneumatikách souvisí brzdná dráha. Při rychlosti jízdy 100 km/h bude brzdná dráha se správně nahuštěnými pneumatikami 40 m oproti 42,4 m s podhuštěnými pneumatikami. Výkonnost se tedy zlepší téměř o 6 %, což se rovná 2,4 m. Nesprávný tlak v pneumatikách způsobuje jejich nepravidelné opotřebení. Příliš nízký tlak způsobuje opotřebení ramen a nese riziko strukturálního poškození pneumatiky. Příliš vysoký tlak způsobuje opotřebení středu pneumatiky.
U osobních aut se budou správné hodnoty tlaku pohybovat někde kolem 2,3 baru – záleží na značce a typu vozu. Ideální hodnoty najdete na štítku na karoserii. Nejčastěji je umístěn na vnitřní straně krytky nádrže nebo na sloupku dveří u řidiče.

Integrita pneumatik

Pneumatika je vyrobena z gumy, oceli a vláken. Ocel a vlákna jsou konstrukční materiály, guma je chrání před vlivy okolního prostředí. Samotná guma může být poškozena chemickými látkami nebo jinými vlivy. Defekt nejčastěji způsobí ostré předměty, silné nárazy a špatné zacházení (jako například jízda na podhuštěných pneumatikách). Stavu pneumatik nepomáhají ani vysoké teploty a přímé sluneční záření.

Nové pneumatiky Pirelli jsou vybavené pokrokovými technologiemi RunFlat a RunForward, díky čemuž se nemusíte stresovat ani v případě defektu. Kdyby totiž k němu náhodou došlo, dojedete bezpečně do nejbližšího servisu rychlostí až 80 km/h. Speciální výztuhy vložené do vnitřních bočnic jsou totiž schopné udržet boční i příčné zatížení vozu i bez tlaku v pneumatikách.

Hloubka dezénu

Dezén je odborný název pro vzorek pneumatiky. Jeho hloubka je podstatným bezpečnostním faktorem. Má významný vliv na kontakt vozidla s vozovkou. Při brzdění kontroluje protiblokovací systém kolo na prahu prokluzu a dochází k zachycení vody. Dezén pneumatiky se nasytí a brzdná dráha se prudce prodlouží. 

Zákonem stanovené minimum pro hloubku dezénu letních pneu je 1,6 milimetru. To už ale hraničí s hazardováním. Zejména za deště. Naše doporučení hloubky dezénu je proto alespoň 3-4 milimetry. To je zároveň minimum u celoročních a zimních pneu.

Sezónní výměna pneumatik

Volba pneumatik je pro bezpečnou jízdu zásadní. O porovnání letních a zimních pneumatik a jejich výhodách jsme psali v dalším článku. Ve zkratce ale můžeme říct, že správná volba typu pneumatiky pro jednotlivá roční období má kromě bezpečnosti výrazný vliv i na spotřebu paliva, přilnavost a ovladatelnost. Zvolené pneumatiky ovlivňují mimo jiné brzdnou dráhu, trakci i stabilitu vašeho vozu.

 

Pokud právě vybíráte pneumatiky, rozhodně vám doporučujeme podívat se na náš katalog.

Nabízíme vám také síť profesionálů pro údržbu a výměnu pneumatik pro váš vůz.

Šťastnou cestu a pamatujte, že s Pirelli to máte pod kontrolou.