Zimní vs. letní pneumatiky. Co byste měli před výměnou vědět?

Děláme to tak nějak automaticky. Na podzim zajedeme do servisu, přezujeme na zimní pneumatiky a na jaře pak znovu na letní. Někdo z nás to samozřejmě zvládne i sám v garáži. Víte ale vlastně proč je dobré přezouvat? Máme k tomu na podzim i na jaře zákonnou povinnost? Jaké jsou výhody pravidelné výměny pneumatik? A dá se na přezouvání nebo nepřezouvání nějak ušetřit? Přečtěte si náš článek.

Zákon a pneumatiky

Zákonná povinnost mít na autě zimní pneumatiky platí každý rok od 1. listopadu do 31. března. To samé ale platí pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.

Přezouvat ze zimních pneumatik zpátky na letní vysloveně nemusíme. Většina řidičů to přesto dělá. Letní pneumatiky jsou totiž velmi dobře optimalizované na jízdu na suchu i na mokru. Mají lepší přilnavost a ovladatelnost.

Zákonem stanovené minimum pro hloubku dezénu letních pneu je 1,6 milimetru. To už ale hraničí s hazardováním. Zejména za deště. Naše doporučení hloubky dezénu je proto alespoň 3-4 milimetry. Nové letní pneumatiky Pirelli mají dezén hluboký 7-8 mm.

Jak rozeznat zimní a letní pneumatiky?

Zimní pneumatiky bývají označeny symbolem “M+S” (Mud and Snow). Tato značka udává, že pneumatiky byly testovány v zimních podmínkách. Stejným symbolem jsou označeny i celoroční pneumatiky. Na boku pneu proto hledejte navíc i symbol vločky. Tím bezpečně poznáte, že je pneumatika skutečně zimní. Vyšším standardem zimních pneu jsou kola se symbolem 3 PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake = Symbol vločky uvnitř hory s třemi vrcholy). Pneumatiky s tímto označením jsou vyvinuty pro zasněžené vozovky a jejich výkony jsou potvrzeny standardizovanými testy.

U letních pneumatik symbol sněhové vločky chybí. “Letňáky” mají také podstatně méně drážek a zároveň i speciálně navržené proužky, které minimalizují riziko vzniku aquaplaningu.

U všech pneumatik byste ale měli dát také pozor na jejich stáří. To by nemělo přesáhnout 10 let od data výroby. Pak už totiž ztrácí své jízdní vlastnosti. Stáří pneumatik poznáte podle kódu DOT na boční straně. Předposlední dvě čísla udávají týden výroby a poslední dvě potom rok. Pokud vidíte DOT 2524, pneumatika byla vyrobena ve 25. týdnu roku 2024. 

Klíčové vlastnosti

Volba pneumatik je pro bezpečnou jízdu zásadní. Ovlivňuje brzdnou dráhu, trakci i stabilitu. Dá se říct, že mnohem více v zimě, než v létě. Zimní pneumatiky zajišťují nejen přilnavost na sněhu, ale kdykoliv teplota klesne pod 7 °C, prokazují lepší vlastnosti než letní. Při teplotě 7 °C a nižší mají letní pneumatiky zhruba o 10 % delší brzdnou dráhu. Na sněhu dokonce o 20 %.

Letní pneumatiky

Jejich vzorek se přizpůsobí i velkému vedru a nezměkne. Při mírnějších teplotách naopak poleví a perfektně přilne k suché či mokré silnici. Tím výrazně snižuje valivý odpor. Dezén má obvykle jednoduchý vzorek. Po celé ploše najdete široké kanálky a podpůrné drážky, které odvádí vodu.

  • Nižší spotřeba paliva
  • Vyšší kilometrový nájezd
  • Špičková ovladatelnost
  • Ochrana proti aquaplaningu

Zimní pneumatiky

Zachovávají si pružnost i v teplotách pod nulou. Čím měkčí vzorek, tím lépe přiléhá k silnici. Obsahuje stovky malých drážek, které rychlé odvádí vodu a chrání proti aquaplaningu. Do sněhu i ledu se navíc zarývají jako drápy a pneumatika tak neklouže.

  • Lepší ovladatelnost na sněhu i na zmrzlé silnici
  • Výborná přilnavost
  • Kratší brzdná dráha v zimních podmínkách
  • Perfektní trakce na sněhu a ledu

Celoroční alternativa

Dá se o nich mluvit jako o kompromisu mezi letními a zimními pneumatikami. Svou práci odvedou, ale čím víc se bude počasí šplhat do extrémů, ať už na jedné či druhé straně teploměru, tím víc budou zaostávat za jízdními vlastnostmi zimáků a letňáků.  

Pro někoho, kdo má ročně nižší kilometrový nájezd a nežije v oblastech s extrémním počasím se ale můžou celoroční pneumatiky vyplatit. Jsou ideální na jízdy po upravených silnicích. Navíc uspoříte čas i peníze za nutnost přezouvání i skladování druhé sady pneumatik.

  • Nižší spotřeba paliva než u zimní pneu v létě
  • Pro jízdu za všech podmínek
  • Úspora času i náklady

Dá se někde ušetřit?

Spořivější řidiči se někdy snaží šetřit tím, že ponechají zimní pneu na autě celý rok. To ale není ani bezpečné, ani ekonomické. Tady je několik důvodů, proč to nedělat:

  • Hrozí nižší přilnavost, vyšší riziko aquaplaningu
  • Vyšší spotřeba a emise (až o 10 %)
  • Zvýšená hlučnost
  • Delší brzdná dráha (až o 20 %)
  • Riziko přehřívání pneu (třeba na dálnici)

     

Pokud právě vybíráte pneumatiky k přezutí, rozhodně vám doporučujeme podívat se na náš katalog.

Nabídka pneu Pirelli
Nabízíme vám také síť profesionálů pro údržbu a výměnu pneumatik pro váš vůz.

Šťastnou cestu a pamatujte, že s Pirelli to máte pod kontrolou.

Blog Pirelli